Saturday 8 December 2012

Ayam Golek..






Assalamualaikum...

Arini aku nk update sal mknn plak..
entri masak2..
Rajin plak aku mengupdate muahahaha..
dh arini aku masak special skit aku update jela..
Tapi aku bkn power masak pn..
org bujang..
masak pn suke2 kekdg bersepah2.
kekdg asal boleh je..
tp xpe kirenye entri aku ni just utk bg korang idea..
mencetuskn idea..
mgkn arini xthu nk masak pe kan..
so tgk entri ni mcm bolehhhla brg ade wlupn biasa leh la try..
haa cmtu je..
dn jugak cetuskn idea tuk korang upgrade lg..
combine skill2 korg yg mmg dh ade tu tuk bt lg terbaik..!!
yeaaa..!!

Aku pn resepi ni aku combine jgk..
tgk org len pyer..
ngn jgk pnglmn skit2 kt rumh ngn mak aku.. (hehe cam ank mak je bnyi)
aku combine2 la ikut slera sdri dn tuk jd sedap skit ikut slera ank tekak sdri jgk.. =P

So bg yg bersungguh2 nk try resepi yg aku post ni..
try la k..
xphm bleh tye no hal pyer..
tp bg yg mgkn dh pro dh biasa masak resepi ni..
nk bg komen membina pn bgs..!!
aku trime haha sbb nk jgk jd power cam korang..
no hal k?

So entri aku arini pasal sperti kt tajuk di atas tu..
Ayam Golek..!!
bkn Ayam Crepe ok?? =P
Ayam Golek..
Sebut betul2..
AaaAaYammm Gooolekk..!
a kind of ayam percik la..
tp ni ganu style punyer.. (bkn gangnam style)

So Bahan2 dia..
Ayam sekor potong ikut ske hati korang.. (aku potong 4)
*Halia lam (2-3cm)
*Bwang Putih (3 4ulas)
*Bwang Besar (1 labu size stndrd)
Halba (1sk)
*Serbuk Ketumbar (1sk)
*Serbuk Jintan Manis (1sk)
*Serai (2-3btg)
Serbuk kunyit skit (nk bg kning skit)
*Sedikit cili kering kisar (1 taw 1stgh sb) -nk bg pedas skit
santan pekat.. (ntah aku gune serbuk je 2peket hehe)
asam keping (skit je nnti masam..! )
garam gula..

So Cara2 dia..
Blend bahan2 bertnda * tp cili kering aku blend asing..
Perapkn ngn ayam yg dh dibersihkn td sekurang-kurang 1/2jam..
Pastu korang asingkn Ayam td amekla rempah2 melekat tu..
kt ats dapur (bkn naek ats dapur)
korang letak periuk ke kuali ke yg bersesuaian.
masukkn santan pekat td skali ngn rempah perapan..
masukkn cili kisar td..
halba..
asam keping..
pnaskn smpi agak mendidih..
masukkn aym korang td dn masak smpi 3/4masak..
kuah tu kene selalu kacau spya xnak nnti santan tu pecah.. 
biler ayam dh 3/4 masak korang asingkn dn kuah tu terus je masak smpi pekat skit..
kuah tu perasakn dgn garam dn gula ok..
kuah dh pekat amek kuah tu curah atas ayam..
dn ayam tu bleh la di panggang taw grill je lam mircowave oven..
masak la 3 4kali..
cukup1 kali tmbh kuah ckup 2kali tmbh lg lebihan kuah td..
biler ayam pn dh btul2 masak yeaaa buleh la mkn ye..

so aku ade letak skit gmbr..
tuk bg gambaran kt korang ape yg aku ckp td..



Ni ayam sekor aku potong4 dn dh dibersihkn..


Ni antara bahan2 dia tp xsume ade ni..
ni just serai halia bwg besr bwg putih tp xdela aku gune sume tu aku gune skit je..
bwg besr tu aku gune sparuh je tu sbb bsr sgt..


Bahan yg dh diblend tu aku perap ngn ayam td..
sekurang2 setgh jam..


ni slpas stgh jam aku asingkn rempah ngn aym td..
dh nk start masak dh ni..


pnaskn kuali taruk santan pekat..
halba..
serbuk knyit..
cili kisar..
dn rempah perapan td dn masak smpi agak mendidih...


dh nk mendidih tu masukkn aym td dlm kuah tu..
slalu la kacau supya santan xpecah dn terapung..
ayam tu masak smpi 3/4 je ckup..




ayam tu dh nk masak dn bleh la asingkn ia..


ayam 3/4 masak..
dh kuarkn ayam ni kuah tu truskn masak smpi pekat..
masukkn garam gula sckup rse..
hohoho..


kuah yg dh pn pekat... =D



kiter amek kuah yg dh pekat td dh ok tu..
kiter curah atas aym td dn bakaq!!
huhu nk panggang pn lg best..
aku masuk lam microwave oven je..
aku grill dia 3 4 kali.. (5-10mnit kot 1masa mgkn dh ok)
tmbah lebihan kuah tu lg stiap kali nk grill lg dn grill smpi aym btul2 masak..



ni yg dh masak...


yg ni plak kiter tmabah lg lebihan kuah yg lebih tu..
dn bolehla di makan..!!
hohoho~~

Hostel Spartiv
1656




No comments:

Post a Comment